Размер на гумата
Размерът на гумата се намира на нейната страница.
Той е записан като ред от цифри, като например; 205/45ZR17 88W XL
205 – широчина на гумата в милиметри
45 – стойност изразена в проценти, означава съотношението на височината на страницата на гумата (мястото, където четем размера на гумата) към широчината на протектора.
R – обозначение за радиална гума.
17 – подаден в инчове диаметър на джантата, който същевременно отговаря на диаметъра за монтаж.
88 – товарен индекс.
W – скоростен индекс.
Индексите VR или ZR означават, че в размера на гумата е добавен и скоростния индекс, което означава, че дадената гума може да се използва за движение при пълно максимално натоварване със скорост до:
VR - до 210 км/ч, | ZR - до 240 km/ч.
Пример: 225/45 ZR17 91
В този случай обозначението 225/45 ZR17 91 означава, че тази гума може да се ползва при пълно натоварване до скорост 240 км/ч, а нейната максимална скорост достига 270 км/ч.
Скоростен и Товарен индекс (Li/Si)
(Li) Товарния индекс определя натоварването разрешено при максималната скорост от производител на гуми.
И двете стойности са дадени на всяка гума.
В случая , сниманата гума е с товарен индекс 88 , което означава ,че има товароносимост 560кг.
Товарен Индекс | Килограми | Товарен Индекс | Килограми | Товарен Индекс | Килограми | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
62 | 265 | 84 | 500 | 106 | 950 | ||
63 | 272 | 85 | 515 | 107 | 975 | ||
64 | 280 | 86 | 530 | 108 | 1000 | ||
65 | 290 | 87 | 545 | 109 | 1030 | ||
66 | 300 | 88 | 560 | 110 | 1060 | ||
67 | 307 | 89 | 580 | 111 | 1090 | ||
68 | 315 | 90 | 600 | 112 | 1120 | ||
69 | 325 | 91 | 615 | 113 | 1150 | ||
70 | 335 | 92 | 630 | 114 | 1180 | ||
71 | 345 | 93 | 650 | 115 | 1215 | ||
72 | 355 | 94 | 670 | 116 | 1250 | ||
73 | 365 | 95 | 690 | 117 | 1285 | ||
74 | 375 | 96 | 710 | 118 | 1320 | ||
75 | 387 | 97 | 730 | 119 | 1360 | ||
76 | 400 | 98 | 750 | 120 | 1400 | ||
77 | 412 | 99 | 775 | 121 | 1450 | ||
78 | 425 | 100 | 800 | 122 | 1500 | ||
79 | 437 | 101 | 825 | 123 | 1550 | ||
80 | 450 | 102 | 850 | 124 | 1600 | ||
81 | 462 | 103 | 875 | 125 | 1650 | ||
82 | 475 | 104 | 900 | 126 | 1700 | ||
83 | 487 | 105 | 925 |
(Si) Скоростният индекс определя максималната скорост за дадения тип гуми.
Тя трябва да съответства на спецификацията на производителя на превозното средство и индекс на натоварване.
И двете стойности са дадени за всяка гума.
В случая, сниманата гума е със скоростен индекс W, което означава ,че максималната скорост е 270км/ч.
Скоростен Индекс | Мили/ч. | Км/ч. | Скоростен Индекс | Мили/ч. | Км/ч. | |
---|---|---|---|---|---|---|
N | 87 | 140 | U | 124 | 200 | |
P | 93 | 150 | H | 130 | 210 | |
Q | 99 | 160 | V | 149 | 240 | |
R | 106 | 170 | Z | 150+ | 240+ | |
S | 112 | 180 | W | 168 | 270 | |
T | 118 | 190 | Y | 186 | 300 |
Обозначение XL - (Extra Load) – означава, че гумата е с по-голяма товароносимост, по-голям товарен индекс от стандартните модели в дадения размер.
Обозначение RF - (Reinforced) – описва усилена гума с повишена товароносимост. Значението е подобно, както в случая на гумите с обозначение XL.
Други обозначения - EXL, RFD, REF, REINF.
Година на производство на гумата (DOT)
Датата на производство се намира на края на кода ДОТ, който също се намира на страницата на гумата.
На края на кода са разположени (най-често в елипса) четири цифри.
Първите две означават седмицата на производство на гумата, следващите две годината на производство.
Пример: DOT 09 NR 58 1116
DOT – информация, че гумата отговаря на изискванията на Американския Департамент по Транспорта (Department Of Transport).
1116 – обозначение за датата на производство, в този случай гумата е произведена през 11-та седмица на 2016г.
09 NR 58 – код, който описва производителя, фабриката, размера и модела на гумата.
Не забравяйте ,че гумите не са пресни зеленчуци или малотрайни колбаси, те имат от 6 до 10 години гаранция, предоставена от производителя и валидна само при правилно съхранение. Така ,че DOT-а не е сред най-важните критерий при избора на нови гуми, но това не означава ,че трябва да си затворите очите пред видно препечени гуми.Каучуковите продукти са най-чувствителни на големи температури , както и на пряка слънчева светлина.
Експлоатационни обозначения
M+S – това е съкращение от английски - Mud and Snow (кал и сняг), което се прилага при всесезонни гуми.
Обозначението M+S в никакъв случай не означава ,че гумата може да се използва в тежка снежна обстановка!
Зимните гуми се различават от летните с множеството си нарезни ламели и маркировката три планински върха със символ снежинка (3 PMSF), която може да видите по-горе.
Лятна Гума ( SUMMER TIRE ) Зимна Гума ( WINTER TIRE )
Обозначение на гуми с посока на въртене
Гумите с посока на въртене имат на страницата обозначение с име: ROTATION заедно със стрелка, информираща за посоката на въртене.
А-Симетрични гуми
А-симетричните гуми са обозначени на страницата с надписи OUTSIDE и INSIDE
OUTSIDE е винаги външната страна на гумата, а INSIDE е винаги вътрешната.
НЕ Е препоръчително да обръщате страните на гумата. Това води до загуба на качествата на гумата.
Max Inflation – максимална стойност на налягането в дадена гума.
Обозначението TWI е съкращение от израза Treadwear Indicator (показател на износване). То е разположено на периферната линия на гумата на 6 места. Показва допустимото износване на протектора. Когато той е толкова износен, че достигне нивото на обозначението, това означава, че е достигната дълбочина от 1,6 мм и по-нататъшната експлоатация на гумата може да бъде опасна. Най-добре е да не се отлага смяната на гумите толкова дълго. В случая на зимните гуми, когато протектора е с дълбочина 4 мм, тяхната ефективност спада до едва 60-70%. Тогава гумите трябва да бъдат сменени с нови.
ECE, e, E – съкращение от наименованието Economic Commision of Europe – Европейска Икономическа Комисия. Показва, че дадената гума е получила съгласие за ползване на територията на Европейския съюз.
Обозначение на усилени гуми
Обозначение XL - (Extra Load) – означава, че гумата е с по-голяма товароносимост, по-голям товарен индекс от стандартните модели в дадения размер.
Обозначение RF - (Reinforced) – описва усилена гума с повишена товароносимост. Значението е подобно, както в случая на гумите с обозначение XL.
Други обозначения - EXL, RFD, REF, REINF.
Обозначение на гуми с предпазен борд за джантата
Някои гуми са снабдени с борд, чиято задача е да пази външния ръб на джантата от механични наранявания, които могат да се получат при напр. паркиране до бордюр.
Обозначение MFS - (Maximum Flange Shield) – предпазител за джанта,
Обозначение RFP - (Rim Fringe Protector) - предпазител за джанта,
Обозначение FP - (Fringe Protector) - предпазител за джанта,
Обозначение FR - (Felgen Ripen) – пръстен, който предпазва обръча.
Обозначение на гуми от вида Run-Flat
Гуми от вида Run-flat разполагат със специална система, която им позволява продължаване на движението въпреки загуба на налягане. Обозначенията зависят от производителя на дадената система.
RunOnFlat или ROF - Goodyear,
EMT (Extended Mobility Technology) - Goodyear,
RFT (Run Flat Tire) - Bridgestone,
ZP (Zero Pressure) - Michelin,
DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) - Dunlop,
RFT (Run Flat Tire) - Firestone,
Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat - Pirelli,
SSR (Self Supporting Runflat) - Continental.
Примерни хомологации на отделните производители
Гумите с хомологация са такива гуми, които са били оригинално монтирани на автомобила (Original Equipment - OE). Тези гуми са често проектирани специално за дадения модел автомобил.
B – специфични гуми за Audi (S3, S4, TT, TT Roadster),
C1 - гуми Pilot Sport за Chrysler Viper,
G1 – обозначение на гуми с по-голям външен диаметър; могат да се монтират заедно с други гуми само при комбинация по две на една ос,
K1 – гуми с хомологация за Ferrari,
M0 - гуми с хомологация за Mercedes,
N0...N2 - гуми с хомологация за Porsche,
R1 – специфична шарка на протектора CXKA; това е единствена гума с хомологация за Audi.
CONTINENTAL хомологация
* - оригинално вграждане за BMW,
# - версия на протектора, използвана при оригинално вграждане,
M3 – оригинално вграждане в BMW M3 серия,
RIB – вариант на протектора EcoEP с допълнително „ребро“ за оригинално вграждане
PIRELLI хомологация
(...) – хомологация за оригинално вграждане,
(nolbl) – гума P Zero без цветния надпис на страницата,
A – американски вариант на Skorpion STR,
WP – гума в процес на подготовка (достъпна скоро),
M0 - гуми с хомологация за Mercedes,
N... - гуми с хомологация за Porshe.
Други обозначения
Обозначение BasePen – информира за това, чe гумата разполага с електростатично заземяване. В централния канал на протектора се намира силициева смеска, която се грижи за отвеждане на електрическите заряди.
Обозначение BLT - (Raised Black Letters) черни издадени букви.
Обозначение BSW – гумата е с черни надписи на страницата.
Обозначение COLD – информация за това, че налягането трябва да се измерва при студени гуми.
Обозначение G1 – информира за наличие на датчик за контрол на налягането на гумата.
Обозначение JLB - (Jointless Band) покритие от слой безкраен найлон.
Обозначение LT – прилагано в САЩ обозначение, което информира, че гумата е предназнаена за автомобили със задвижване 4x4 както и лекотоварни автомобили. Разположено е пред размера на гумата.
Обозначение MAX – информира за максимално допустимо налягане на гумата.
Обозначение OWL – информира за това, че буквите на страницата на гумата са бели.
Обозначение P – прилагано в САЩ преди размера на гумата. Информира за това, че дадената гума е предназначена за леки автомобили
Обозначение PSP-Beta – информира, че гумата е с конструкция, която се характеризира със сектори, подредени по такъв начин, че да намаляват шума.
Обозначение RBL - (Recessed Black Lettering) - вдлъбнати букви в черно.
Обозначение RETREAD – регенерирана гума.
Обозначение RWL - (Raised White Lettering) издадени букви в бял цвят.
Обозначение TL - (Tubeless Tyre) безкамерна гума.
Обозначение TT - (Tubed Type Tyre) камерна гума.
Обозначение ULW – гума, в чиято конструкция са използвани арамидни корди.
ЗАЩО ЗИМНИ ГУМИ?
Материалът от който се изработват гумите значително променя своите качества според околната температура. При ниски температури каучука става по-твърд и сцеплението с пътната настилка намалява. От друга страна шарката на грайфера също оказва голямо влияние за сцеплението на гумата според различното състояние на пътната настилка. Ето защо зимните гуми се произвеждат със специална съставка в каучука наречена "Silica". Така каучука остава еластичен и при много ниски температури. Най-общо казано не трябва да се разчита, че така наречените "всесезонни" гуми ще имат толкова добри показатели през зимата, колкото специално конструираните за целтa зимни гуми. Погрешно е също мнението, че зимните гуми са само за сняг. Специалистите препоръчват използване на зимни гуми при температури под 7°C независимо дали има сняг. Най-доброто сцепление с настилката за летните гуми е в диапазона 10-30°C, а за зимните гуми - между 0 и минус 20°C. Зимните гуми (Обозначават се с три планински върха със символ снежинка (3 PMSF)) гарантират еластичност, гъвкавост и върху заледени и заснежени настилки. За България оптималното време за поставянето им е средата на октомври, а смяната им с летните - след 14 април. Ако имате притеснения за шума, бъдете сигурни, че зимните гуми са точно толкова безшумни, колкото и летните.
ДВЕ ИЛИ ЧЕТИРИ ЗИМНИ ГУМИ?
Безспорно - четири! Ако монтирате само две зимни гуми на предните теглещи колела, влизате в риск поради понижена устойчивост на автомобила, особено при завой. На ляв завой поради по-ниското сцепление на летните гуми с настилката, задната част на колата се поднася надясно (и обратно) и ...напуска платното.
НАЛЯГАНЕТО В ЗИМНИТЕ ГУМИ
Не е необходимо зимните гуми да се напомпват по-различно от летните. Важно е редовно да се проверява налягането на въздуха на всеки две седмици, и то когато гумите са студени.
С КАКЪВ ГРАЙФЕР ДА СА ЗИМНИТЕ ГУМИ?
Зимни гуми с грайфер под 4мм не могат да гарантират оптимално управление и безопасност по заснежени и заледени пътни настилки. Ако грайферът слезе на такава степен на износване през тази зима, през следващата подменете гумите. При износването под 4мм зимната гума вече не осигурявя същото добро сцепление с пътя. В някои европейски страни гумите не се считат вече за зимни, ако грайферът е износен под 4мм. Имайте предвид това, когато шофирате в страни, където зимните гуми са задължителни.
СМЯНА НА ГУМИТЕ
Най-честата причина за смяна на гумите е износването на протектора. Минималната допустима дълбочина на каналите на протектора по закон е 1.6мм. Когато тази дълбочина е по-малка сцеплението на гумата с пътната настилка намалява и карането на автомобила става опасно. При мокра настилка плитките канали не могат да отведат водата, което води до "аквапланинг" и загуба на контрол над автомобила. За да улеснят водачите производителите на гуми поставят така наречените индикатори за износеност. Това са малки блокчета в каналите на протектора - поне 6 броя по продължение на обиколката на гумата - за гуми над 12 цола. те трябва да са специфични за да се различават от шарката на протектора и са високи 2мм. Когато протекторът се износи и се изравни с тях - трябва да мислите за смяна на гумите.
Разбира се всички механични повреди, разкъсване на части от протектора, напукване на каучука, така нареченото "бомбиране" получено вследствие на нарушения в арматурата на гумата също налагат незабавна смяна.
КОГА ДА БАЛАНСИРАТЕ ГУМИТЕ СИ
Нека предположим, че сте изминали около 8 000 км след като сте купили гумите си. Трябва да имате предвид, че завоите, неволните удари, дупките, както и карането по неравните пътища водят до неравномерно износване на протектора. Представете си, че някоя дупка е нарушила центровката на автомобила ви, което неминуемо довежда до неравномерно износване. В такъв случай освен, че ще трябва да смените местата на гумите и фиксирате центровката на автомобила, ще трябва и да ги балансирате отново. Дори и да не усещате вибрации, това не значи, че ги няма. Неравномерното износване на протектора създава дисбаланс, който пък от своя страна води до нагряване и износване на гумите.
РОТАЦИЯ НА ГУМИТЕ
Гумите на всеки автомобил се износват неравномерно според това на кое колело са монтирани. Поради тази причина се прави ротация на гумите (смяна на местата) с цел удължаване живота на протектора. Ротацията се препоръчва на всеки 8000km - независимо дали има видимо неравномерно износване. Взависимост от това дали автомобилът е с 2, 4, предни или задни задвижващи колела, а също дали гумите са с указана посока на въртене ротацията се извършва по определена схема. по-долу прилагаме различните схеми на ротация на автомобилните гуми.
Автомобили с предно предаване Автомобили със задно предаване Автомобили 4х4 Гуми с указана посока на въртене
ПРОБЛЕМИ ПРИ ГУМИТЕ - БАЛОНИ И ГРЪМВАНЕ
Балони
Появата на балони е една от най-често срещаните повреди, особено по нашите пътища. Балон на страната на гумата възниква, когато има разкъсване на конци от платовете на гумата. Причини могат да бъдат:
1) Ударите в дупки и бордюри могат да причинят скъсване на конци;
2) При пробиване на горния слой на гумата с пирон или друг остър предмет без да се достигне до вътрешния слой каучук гумата няма да се спука, но може да навлезе вода и платовете на гумата да изгният и да се скъсат;
3) Органичните разтворители, като бензин, нафта, масла и други могат да разядат каучука и платовете и да доведат до разкъсване на конци;
4) Когато гумата е стара (повече от 10 години);
5) При неправилен монтаж е възможно разкъсване на борда, който приляга в джантата и разкъсване на конци;
6) Пробив на вътрешния безкамерен слой - навлиза въздух между платовете на гумата - не се дължи на скъсване на конци. Може да се получи при монтаж от неспециалисти.
7) Възникване на балон поради фабричен дефект е възможно, когато се е получило разреждане на конците на определено място при производството. Това се забелязва при първоначален монтаж. Много рядко срещан дефект, тъй като фирмите производители проверяват внимателно готовата продукция за дефекти;
8) Възможна е появата на леки вдлъбнатини по радиуса от двете страни на гумата веднага след монтажа или след известен пробег, които се дължат на застъпване на пластовете при снадката или на преплитане на конците на това място - там гумата се оказва по-усилена и се вдлъбва. Това се наблюдава много често при всички марки гуми и не се признава за фабричен дефект от никой производител, тъй като не може да има никакви последствия. Фирмата не приема тези вдлъбнатини за рекламация.
9) Ако балонът е възникнал поради разкъсване на конците от удар при демонтиране на гумата от вътрешната и страна на мястото на балона се наблюдава характерно вдлъбване напречно на конците на мястото на скъсването. Ако има съмнения за фабричен дефект гумата може да се среже напречно на конците и да се види дали има разреждане на конците.
Гръмване на гума
"Гръмване" на гумата може да се получи по следните причини:
1) Движение със скорост над допустимата или равна на нея,определена от скоростния индекс наумите.
2) Претоварване на гумите над товароносимостта, определена от товарния индекс на гумите.
3) Недостатъчното налягане води до много силно прегъване на страните на гумата при движение и тя се разпада.
4) Ако налягането е твърде високо и се кара в горещо време, гумите се самонапомпват и могат да гръмнат.
5) Използване на гумата, след като се е появил балон.
6) Частично или пълно срязване на гумата от остър предмет (релси, стъкла и др.).
7) Използване на много остаряла гума (10 години и повече).
8) Органични разтворители като бензин, нафта, масла и др. могат да разложат каучука и да отслабят платовете на гумата.
От гореизложеното се налага извода, че "гръмването" се дължи изцяло на външни причини.
Други възможни повреди са:
1) Пълно или частично срязване на страната на гумата от остри предмети;
2) При преминаване релси или други остри препятствияе възможно откъсване на части от протектора, което ще доведе до голям дисбаланс;
3) Повредите в ходовата част на автомобила и влошения реглаж могат да доведат до странично износване, вълнообразно износване, вдлъбнатини по протектора;
4) Ако се използват рязко спирачките при висока скорост и те блокират гумите могат да се износят локално и да станат неизползваеми поради голям дисбаланс;
5) Голям дисбаланс поради изкривяване на гумата може да се получи при смяна на посоката на въртене;
6) Голям дисбаланс може да се получи при настъпване на горещ предмет и разтопяване на каучука.
Добре е да знаете:
При монтиране на нови гуми първите 200-300км. Е желателно да шофирате с разумна скорост. Постепенно повърхността на гумите загрубява и едва тогава те са готови за пълно натоварване.
Добре е да направите тест за спирачния път на гумите, за да усетите как се държат те на пътя. Теста трябва да бъде както на суха така и на мокра настилка, заснежени повърхности (ако гумата е зимна),на завои, чрез екстремно спиране и тръгване ( особено на мокра повърхност) и за устойчивост на аквапланинг.С други думи колкото повече сте на „ти“ с гумите си, толкова по безгрижно и комфортно ще е вашето пътуване.
Препоръчително е използвате 4 еднакви гуми(марка,шарка, скоростен и товарен индекс) Нарушаването на това „правило“ влошава спирачните характеристики и тези на возене.
Препоръка към Вас - клиентите след покупка на гуми!
Препоръчително е гумите да бъдат съхранявани в затворени помещения, далеч от слънчева светлина и при умерени температури, да се избягва складирането на открито,излагайки гумите на влиянието на слънцето.Влагата ,температурата и светлината са основните фактори за стареене на гумите, затова е изключително важно те да се съхраняват в затворени помещения.Независимо дали са монтирани върху джанти или не, гумите трябва да бъдат съхранявани в чисто помещение, далеч от слънчева светлина или изкуствени източници на интензивно лъчение,топлина,озон и хидрокарбон.