
Гумата има три основни врагове: физическите, природните и човешките фактори. Те включват: налягането на гумата, опасните повреди на пътя, дълбочината на протектора, климатичните условия, липсата на поддръжка, товара, скоростта и др. При толкова много врагове, точното определяне на срока на годност на гумата е почти невъзможно. Гумите са проектирани така, че да Ви служат в продължение на хиляди километри. Ако не се поддържат правилно, те ще бъдат подложени на по-голямо износване и повреди, както и на риска от значително намаляване на безопасността.
Кратък преглед на трите основни врагове на гумата:
Физически фактори
- Стареене.
- Износване и повреди (пробиви, разрези, удари, образуване на пукнатини/микропукнатини в протектора/страниците, издатини и т.н.).
- Преминаване през дупки, бордюри, изкуствени неравности и т.н.
Човешки фактори
- Липсата на редовни проверки на гумите за износване или повреди.
- Неправилно налягане в гумите:
- Недостатъчно налягане.
- Пренапомпване.
- Повторно напомпване на гума след като е била използвана в спуснато състояние или с много ниско налягане.
- Липса на редовни проверки на дълбочина на протектора.
- Експлоатация на гумата след като е достигната минимално допустимата дълбочина на протектора.
- Използване на резервна гума с различен размер при скорост над 80 км/ч.
- Игнориране на промените в поведението на превозното средство, свързани с загуба на налягане, шум и вибрации.
- Комбиниране на различни видове гуми.
- Неизвършване на проверка от страна на специалист в случай на повреда на гумите
- Неизвършване на незабавна проверка след сериозни удари.
- Стил на шофиране.
- Каравани и ремаркета:
- Използването на гуми, различни по вид и размер.
- Неизпълнение на изискването за увеличаване на налягането в гумите за ремаркета и каравани.
- При теглене: Неизпълнение на изискването за увеличаване на налягането в задните гуми на теглещото превозно средство.
- Непоставяне на нов вентил при смяна на безкамерна гума.
- Извършване на поправка на гумите в домашни условия, а не от специалист.
- Самостоятелно извършване на окончателните поправки, а не от специалист.
- Приемане на временните поправки като постоянно решение.
- Експлоатация на гумите върху повредени, деформирани или модифицирани колела.
- Използване на гуми и джанти с различни размери.
- Самостоятелен демонтаж и/или монтаж на гуми, а не от квалифициран специалист.
- Небалансиране на гумите след монтаж или смяна.
- Монтаж на гуми със скоростни и товарни индекси, по-ниски от тези, които са предвидени от производителя на превозното средство.
- Използване на различни от одобрените уплътнители.
- Използване на летни гуми при студени и зимни климатични условия.
- Неправилно съхранение и конфигурация на гумите
Природни фактори
- Екстремни температури.
- Дъжд, сняг и лед.
- Масла и петролни вещества.